Jak tworzyć posty interaktywne? - Plus Division

08.07.2020

Jak tworzyć posty interaktywne?

Inspiracje. Pomysły. Realizacje

Wydaje Ci się, że publikowane przez Ciebie posty niewystarczająco angażują na Facebooku? Masz wrażenie, że komunikaty Twojej marki są po prostu…nudne? Oznacza to, że najwyższa pora na działanie. Wciągnij swoich odbiorców w wir wspólnej zabawy. Mam nadzieję, że poniższe zestawienie zainspiruje Cię do działania, a ich efekty przełożą się na aktywności na Twoim profilu na Facebooku. Do dzieła!

 

 

 

Posty karuzelowe

Zasada numer jeden: baw się formatem i wykorzystuj możliwości Facebooka. Prezentuj cykle, produkty, moduły szkolenia, zakres oferty Twoich usług, agendę szkolenia czy „5 tipów na lepszą grafikę”. Whatever. Możliwości jest naprawdę wiele.

 

 

TIP NA +
Pragniesz zaprezentować serię produktów? Świetnie. Zakręć nimi na karuzeli!

 

 

 

 

Case Studies:

Dla naszego Klienta z branży rolniczej, marki OVER Agro zastosowany format karuzelowy stanowi comiesięczny cykl „produkty miesiąca”. Format ten, tożsamy jest z polityką sprzedażową marki, czyli promowaniu konkretnych produktów miesiąca. Nie bez przyczyny postawiliśmy w tym przypadku na format karuzelowy, który sprawdził się tutaj doskonale.

 

 

Dlaczego jeszcze warto postawić na karuzelę?

Powiedzmy sobie wprost: odbiorcy Twojej marki nie chcą być codziennie bombardowani komunikatami dotyczącymi oferty. Dwa: pojedyncza grafika w klasycznym wymiarze 1:1 (1080 x 1080) niekoniecznie sprawdzi się do prezentacji cyklu produktów. Trzy: każdy produkt możemy linkować do dedykowanej witryny. Obecnie w cenie jest minimalizm, a przy natłoku informacji Twoje kreacje jeszcze bardziej zginą w tłumie. Warto również zapoznać się z zasadą Facebooka dotyczącej maksymalnej zawartości tekstu na grafice, która powinna wynosić maksymalnie 20 procent. 

 

Jak zatem zawrzeć kilka elementów w reklamie? Z pomocą przychodzi karuzelowy format postów na Facebooku. Uwaga! Maksymalna liczba elementów graficznych w formacie karuzelowym, to 10 grafik. Przy projektowaniu postów karuzelowych warto zastosować panoramiczne tło, które w kompozycji karuzelowej stworzy spójny obraz i zachęci Twojego odbiorcę do dalszego przeklikiwania oferty.

 

 

Dlaczego powinniśmy zwrócić uwagę na format karuzelowy w komunikacji marki?

Poza ciekawą formą wizualną karuzele są wręcz stworzone do targetowana reklam z celem na ruch. Oznacza to, że reklama ta skupia się na przejściu do konkretnej, (wcześniej określonej) witryny. Możemy zatem każdy element karuzeli wykorzystać do przekierowania do innej witryny.

 

 

TIP NA +

Zależy Ci na przejściach na stronę? Promujesz konkretne produkty? Zastosuj karuzelę z celem reklamowym na ruch.

 

 

 

Case Studies:

Promocja z okazji Dnia Matki w formacie karuzelowym dotarła łącznie do 33 116 odbiorców, generując 413 bezpośrednich przejść do witryny z konkretnym produktem.

 

 

 

Posty quizy i zagadki

Quizy, zagadki, ciekawostki, puzzle, labirynty. Kto ich nie lubi, kto nie zawiesi na nich dłużej oka? Doświadczenia związane z pracą dla naszych Klientów pokazują, że ciekawostkami i zabawami na Facebooku są zainteresowane nie tylko dzieci, ale i… dorośli.

 

 

TIP NA +

Zależy Ci na dużej aktywności na profilu? Zabawiaj swoich odbiorców, zaciekawiaj, zadawaj pytania. Wszelkie zagadki nie zawsze muszą przybierać formę konkursu. Doświadczenia prowadzonych przez nas marek pokazują, że odbiorcy marek z przyjemnością biorą udział w niezobowiązujących aktywnościach na stronach firmowych.

 

 

 

 

Case Studies:

Posty zachęcające do wspólnej zabawy (czyt. biesiady), to już stały element tworzonej przez nas komunikacji dla marki Stanislav Vodka. Comiesięczny cykl „A kto się w… urodził” przy odpowiednim targetowaniu (mamy na to skuteczne patenty!) przyczynia się do wysokich współczynników zaangażowania przy niedużych nakładach finansowych na promocję. Przykładowy post uzyskał 828 różnorodnych reakcji, 354 komentarzy pod postem, a także 65 udostępnień posta na prywatnych wallach. Finalnie postem zachęcającym do wspólnej zabawy udało się dotrzeć do 10 635 osób. Koszt? 45 zł. Można? Można.

 

TIP NA +

Wszelkie quizy, zagadki i posty zachęcające do wspólnej zabawy warto targetować z celem reklamowym na aktywność pod postem.

 

 

Czy quizy, zagadki i wspólne zabawy sprawdzą się jedynie na profilach o charakterze „rozrywkowym” czy lifestylowym?

Niekoniecznie. Nasze doświadczenie pokazuje, że tego rodzaju angażujące posty sprawdzą się w zasadzie w każdej branży. Nasze ograniczenia są jedynie w naszej głowie, a ciekawy, angażujący (i wartościowy) content można zaproponować niemalże każdemu klientowi.

 

Przykład cyklu mini-konkursów dla branży weterynaryjnej:

 

 

 

 

Przykład wyniku cyklu mini-konkursów dla branży weterynaryjnej:

 

 

 

 

Case Studies:

Wydawać by się mogło, że branża weterynaryjna stanowi niszę na Facebooku, natomiast powyższe mini-akcje pokazują, że za pomocą odpowiedniego contentu można dotrzeć do grupy docelowej. (W tym przypadku należą do niej przede wszystkim studenci weterynarii). Post z zagadką uzyskał 83 reakcji, a publikacja prezentująca wyniki już 100 reakcji. Odbiorcy marki wysyłali odpowiedzi w prywatnych wiadomościach. Wszystko po to, by zmniejszyć dystans w komunikacji. Efekt? Kilkadziesiąt prywatnych wiadomości podczas każdej akcji konkursowej.

 

 

Twoja marka skierowana jest do rodzin? Pamiętaj o komunikatach dla najmłodszych.

 

Prowadząc komunikację dla rodzin warto uwzględnić komunikaty skierowane dla rodziców i ich pociech. Warto zaoferować odbiorcom marki coś więcej:

 

 

 

 

Case Studies:

Naszemu Klientowi z branży turystycznej (czterogwiazdkowy hotel w miejscowości uzdrowiskowej), na czas pandemii związanej z zamknięciem kompleksu hotelowego, zaproponowaliśmy posty stanowiące atrakcje dla najmłodszych. „Hotelowa kolorowanka”, to przykład jednego z nich. Zasady były proste: link w poście przekierowywał do pliku PDF z kolorowankami z motywami hotelu, które nadawały się do wydruku. Podobnie zresztą działaliśmy z każdą inną marką naszego Klienta.

 

TIP NA +

Zadbaj o ciągłość komunikacji, oferuj wartość dodatnią, pozostań w kontakcie emocjonalnym ze swoimi odbiorcami. Regularność, ciekawy content i bieżące reagowanie na potrzeby swoich Odbiorców, to gwarancja zbudowania długotrwałej relacji w mediach społecznościowych.

 

 

Hotelowe zagadki dla najmłodszych i nie tylko

 

 

 

 

Quizy, zagadki i wszelkie inne formy zachęcenia odbiorców do wspólnej zabawy, tworzą nieograniczone możliwości dla marki. Jedyne co nas ogranicza, to nasza wyobraźnia.

 

 

 

 

Gra w statki

 

 

 

Za którą atrakcją tęsknicie najbardziej?

 

 

 

 

Podwodna łamigłówka

 

 

 

 

Termalne puzzle

 

 

 

 

To tylko niektóre przykłady realizacji. Gorąco zachęcamy to kreatywnego podejścia we wszelkiego rodzaju quizach i zabawach.

 

Wykorzystanie kreatywnych formatów w postach zachęcających do aktywności

 

Tworząc angażujące posty warto pomyśleć o formatach, które dają jeszcze większe możliwości na zabawę z odbiorcami Twojego fanpage’a.

 

Posty typu: Kliknij i zobacz, co się stanie

 

Wykorzystaj pionowy format grafiki nie odkrywaj od razu wszystkich kart! Na czym to polega? Tak zwane grafiki rozwijane bazują na polu, które wyświetlają się na tablicy użytkownika. Jednak, by zobaczyć dolną część grafiki należy w nią kliknąć, by rozwinąć komunikat.

 

 

TIP NA +

Facebook błędnie wyświetla najpierw dolną część grafiki, zamiast górnej? Najwyraźniej uznał, że dolna część grafiki stanowi priorytet. Może to wynikać z algorytmów Facebooka, które np. zdjęcie twarzy człowieka zwykle uzna za ważniejsze od innej fotografii czy lustracji.

 

 

 

 

Case Studies:

Przykładowe zastosowanie grafiki rozwijanej może mieć swoje zastosowanie w komunikowaniu danej ciekawostki czy wiedzy specjalistycznej. Tego rodzaju posty zastosowaliśmy w cyklu „Fakt czy Mit” dla naszego Klienta z branży rolniczej, który propaguje profilaktykę dla bydła mlecznego.

 

 

 

 

 

Ankiety

To kolejny format, który pozwala na urozmaicenie naszej komunikacji. Ankietę w pierwotnym rozumieniu nie musimy nikomu bliżej przedstawiać. Chcemy poznać opinię naszych odbiorców, a przykładowo wahamy się pomiędzy dwiema etykietami?

 

– Spokojnie, zrób ankietę!

 

Zastanawiasz się, który z bestsellerowych produktów zgarnie więcej głosów na Facebooku?

 

– Spokojnie, zrób ankietę!

 

Chodzi Ci pogłowie pytanie: Czy na moim profilu jest większa grupa miłośników prysznica czy wanny?

 

– Spokojnie, (jeśli tylko to pytanie w jakiś sposób nawiązuje do Twojej marki) zrób ankietę!

 

Jednak poza charakterem sondażowym warto ankietę wykorzystać w sposób kreatywny….

 

Ankieta: Jesteś optymistą czy pesymistą? Zrób szybki test ze Stanislavem!

 

 

 

 

 

Konkursy interaktywne – wybierz własna nagrodę

Nie od dzisiaj wiemy, że odbiorcy Facebooka kochają konkursy. A gdyby tak… pozwolić im na wybór własnej nagrody i wpleść ten motyw do głównych zasad konkursu?  Sprytne, prawda?

 

 

TIP NA +

Robisz konkurs na Facebooku? Koniecznie wypróbuj motyw samodzielnego wyboru nagrody. Zobaczysz, że tego rodzaju zabieg jeszcze mocniej zaangażuje Twoich odbiorców! Fani doceniają możliwość wyboru. Nie dość, że mocniej ich angażujesz, to dodatkowo poznajesz ich preferencje zakupowe.

 

 

Konkurs walentynkowy: Który kosmetyk chcesz poznać bliżej? Uzasadnij odpowiedź

 

 

 

 

Case Studies:

Czasem im prościej, tym lepiej. Pozwól swoim Fanom zadecydować o wygranej. Pozwól im wybrać i uzasadnić swój wybór. Taką oto zasadę zastosowaliśmy tworząc komunikację dla naszego Klient z branży kosmetycznej. Do wyboru był: cytrusowy peeling do ciała, krem do rąk z olejem z awokado i czekoladowy balsam do ciała. Najciekawsze odpowiedzi wygrywały (wskazane emotką) kosmetyk. Warto dodać, że post uzyskał 152 reakcje, 88 komentarzy i 47 udostępnień.

 

 

Inny przykład, to konkurs organizowany dla marki alkoholowej z okazji Dnia Kobiet:

 

Konkurs z okazji Dnia Kobiet: Zaproś Stanislava na randkę

 

 

 

Case Studies:

Ten konkurs podbił serce niejednej kobiety. Akcję kierowaliśmy do kobiet z okazji ich święta, a przy okazji promowaliśmy wódki smakowe naszego Klienta. Dwuznaczność była tutaj kluczowa: Z którym Stanislavem najchętniej wybrałabyś się na randkę? Uzasadnij w komentarzu i daj znać odpowiednią emotką. Post uzyskał 299 reakcji, 69 komentarzy i 21 udostępnień.

 

 

 

Konkursy interaktywne- wybierz hasło, bądź bliżej marki

Chcecie więcej przykładów kreatywnych konkursów, które angażują odbiorców? Jasna sprawa! Zbuduj zaangażowaną społeczność na Facebooku i pozwól np. na wymyślenie Kreatywnego imienia dla brand hero marki, bądź hasła na koszulkę marki.

 

Takie właśnie działanie wymyśliliśmy dla marki naszego Klienta z branży rolniczej. Jako, że w ciągu ponad dwóch lat udało nam się uzyskać naprawdę mocno zaangażowaną grupę odbiorców… postanowiliśmy Fanom marki dać jeszcze więcej swobody.

 

Konkurs – Jak mam na imię? Wymyśl imię dla znanej maskotki marki

 

 

 

 

Case Studies:

Tak się składa, że popularna maskotka- krówka marki naszego Klienta nie miała dotychczas imienia. Postanowiliśmy nadać jej imię, jednak nie sami… Zadecydowaliśmy, że o imieniu zadecydują głosy Fanów marki na Facebooku. Efekty? 715 komentarzy pod postem konkursowym. Krówka marki OVER Agro zyskała piękne imię „Overka” i po dziś dzień jest wykorzystywana w komunikacji marki.

 

 

Konkurs – wymyśl hasło na koszulkę

 

 

 

 

 

 

TIP NA +

Kreatywność Twoich Fanów nie zna granic! Posiadasz zaangażowaną grupę odbiorców Twojej marki? Zaproponuj Fanom konkurs kreatywny.

 

Case Studies:

Konkurs „Wymyśl hasło na koszulkę” powstał dokładnie 1,5 roku po konkursie związanym z wymyśleniem imienia dla naszej Agro Bohaterki. My udowadniamy, że warto stosować spójną komunikację w oparciu o Brand Hero, a zaangażowani Fanów marki pokazuje, że ten styl komunikacji się sprawdza. 213 osób zareagowało na konkurs emotką, a 94 osoby skomentowało post konkursowy. Zwycięskie hasło „Z pasją od łat” podbiło serce Jury, a odbiorcy marki po raz kolejni udowodnili, że potrafią być niezwykle kreatywni.

 

 

Oczepiny na Facebooku? Czemu nie

 

Tworząc komunikację na Facebooku warto jak najmocniej wychodzić poza schemat. Być może poniższe case studies z cyklu weselnego zainspiruje Was do działania….

 

Gift czy gif? A może jedno i drugie?

 

 

 

 

Case Studies:

Tworząc komunikację dla danej marki mocno zastanów się, jakie emocje ma budować wśród Twoich odbiorców. Wychodź poza schemat. W tym przypadku nasz Klient, którego oferta sięga mocno segmentu weselnego, pragnął cyklów nawiązujących do weselnej biesiady. Postanowiliśmy zastosować angażującą zabawę, związaną bezpośrednio z oczepinami. Zaproponowany przez nas post ma formę gifa, który prezentuje kilkanaście, szybko przewijających się obrazków. Kliknięcie na grafikę uruchamia „maszynę losującą”, a ponowne kliknięcie skutkuje wylosowaniem jednego z obrazków: bukietu kwiatów, albo jednego z produktów marki Stanislav. Dopełnieniem zabawy jest pochwalenie się wynikiem w komentarzu.

 

 

 

TIP NA +

Zastanów się, jakich emocji oczekują odbiorcy Twojej marki na Facebooku. Baw się formą i zaskakuj treścią. Monotonia na Facebooku i brak pomysłów na komunikację, to najczęstsze przyczyny „unlików” profilu. Zaskakuj i jeszcze raz zaskakuj! Inaczej skończysz na monotonnych publikacjach rodem z „kalendarza świąt nietypowych”.

 

 

Masz więcej niż dwa profile w mediach społecznościowych? Crossuj śmiało

Facebook i Instagram, Facebook i Linkedin, a może Instagram i Pinterest? Niezależnie o jakiej parze mowa, warto uzupełniać komunikację Twojej marki. Jak? Niech przykładem będzie „Przezimuj w Termach” realizowana przez nas dla Kompleksu Termy Uniejów.

 

 

 

 

Zasady są proste:

W każdy zimowy piątek, tuż przed rozpoczęciem weekendu, zachęcamy Fanów Kompleksu do publikowania zdjęć z pobytu w Uniejowie. Najlepsze zdjęcia pojawiają się cyklicznie w każdy poniedziałek na Instagramie prowadzonej przez nas marki.

 

Efekty?

 

 

 

TIP NA +

Pomyśl o wzajemnej „relacji korzyści” zarówno dla Ciebie, jak i Twoich Fanów. Buduj interakcje i wychodź poza schemat. Pozwól swoim Fanom współtworzyć markę. Im mocniej zbudowana grupa zaangażowanych Fanów, tym kreatywniejsze case’y.

 

Pamiętaj: Rutyna zabija Twój Fanpage!

 

Mam nadzieję, że zaprezentowane przeze mnie przykłady, zainspirują Cię do działania w ramach Twojej marki. Chcesz więcej inspiracji i kreatywnej pomocy?

 

Napisz do mnie. Kratywne pomysły na rozkręcenia Fanpage’y, to nasza specjalność.

 

Służę pomocą.

 

Aleksandra Jusiuk

Social Media Specialist
Napisz do mnie

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Uwolnij nas od nadmiaru pomysłów!

Podążamy w myśl Think – Create – Enjoy tworząc niepowtarzalne kreacje dodając przy tym garść kreatywności i szczyptę fantazji.